2019 Július 30

A nők idősebb férfiakhoz való vonzódása nem új keletű dolog, és a hollywoodi trendek után már a hétköznapjainkban is természetes jelenség. A digitális forradalom hatására felvetődik a kérdés: miben változnak meg az eddig klasszikusnak tekintett párkapcsolati trendek?


2019-ben már bőven a social média és a generációk közötti határelmosódás aranykorát éljük. De hogyan kapcsolódik össze ez a két dolog?

Amíg a 90-es évekig a generációs trendek valóban korosztályonkénti hasonlóságon és közös tapasztalatokon alapultak, addig a digitális forradalom teljesen felborította ezt a rendszert. Legyen szó kultúráról, szociális kérdésről vagy bármilyen divatról, az nemhogy egy generációt, de van, hogy egy hónapot sem él meg a mai, felgyorsult világ köztudatában. Az interneten már bárki értesülhet bármilyen történésről, helytől, időtől és kortól függetlenül, így a közös élmények tere sem kapcsolható már konkrét korcsoporthoz. Elindult tehát a folyamat, amelyben a korkülönbség nem feltétlenül jár együtt különböző ideológiákkal, és a középkorú réteg játszi könnyedséggel kapcsolódhat a fiatalabbakhoz, és fordítva.

Terjed a Pán Péter-szindróma

Pán Péter a híres mesehős, aki visszautasítja a felnőtt létet és a vele járó felelősséget. Ismerős?

Mára már nem kell Sohaországig repülnünk, hogy találkozzunk ilyen emberekkel. Az Y generáció társadalmi beilleszkedésének köszönhetően egyre több férfi küzd elköteleződési és felelősségvállalási problémákkal. Jellemző rájuk a sajátos tagadó megküzdési mód: úgy vélik, ha nem foglalkoznak egy gonddal, akkor az előbb-utóbb magától is eltűnik. Partnereik váltogatására ráadásul az is motiválja őket, hogy férfiasságuk mértékét inkább szeretőik mennyiségében mérik, és nehezen alakítanak ki kötődésen alapuló, hosszabb kapcsolatot nőkkel.

Ebből következik, hogy az elköteleződés, mint életesemény is jócskán kitolódik az ilyen típusú férfiaknál.

Határtalan ismerkedés

Manapság a 40 alatti korosztály a világhálón éli szociális életének túlnyomó idejét, nem különleges tehát, hogy az egyben a partnerkeresés elsőszámú helyszínévé is vált.

Az első dolog, ami ebből adódik, hogy a hagyományos, személyes ismerkedéshez képest kitágulnak a határok. Elegendő egy kattintás vagy „jobbra húzás”, hogy jelezzük bárki számára, tetszik nekünk. Amíg a klasszikus ismerkedési formákban - mint például szórakozóhelyen – a lehetőségek száma korlátozott, addig a Tinderen vagy más hasonló applikáción keresztül már szinte kifogyhatatlan a „választék”.

Miért az Instagram?

Habár a Tinder alkalmazását már több mint 3 millióan töltötték le 2019-re, a legjelentősebb online platformnak még mindig az Instagram bizonyul. A gyorsreakciók, kedvelések, linkelések mind nagyon jó alapot adnak az ismerkedésnek, az életkor feltüntetése pedig nem kötelező az oldalon. Ezen felül kevésbé „direkt” a kapcsolatteremtés, így nem érezhető az a kényszer, hogy csak párkeresés céljából írhatunk a másiknak, mint egy társkereső oldalon.

Hogyan választunk?

Szociálpszichológiai kutatások szerint a férfi és a női párválasztási preferenciákban a különbség, hogy a férfiaknak fontosabb a fizikai vonzerő, míg a nők inkább a férfi státuszát helyezik előtérbe. A fizikai erőnlét, a szociális státusz és az anyagi jólét manapság elvárásként gyakorol nyomást adatlapjainkra, így teremtve melegágyat a bizonyítási vágynak, és ezáltal a valódi személyiségjegyek háttérbe szorulásának.

A digitalizáció ilyen formában egy segítségnyújtás az ismerkedésben, de mellette a komolytalan kapcsolatok tömkelegét alapozhatja meg. Ez alapján a digitális változások legnagyobb nyerteseiként könnyen tekinthetünk azokra az idősebb férfiakra, akik már tapasztalt, egzisztenciával rendelkező Pán Péterként keresnek maguknak fiatalabb lányokat.

pszichológia párkapcsolat párkapcsolatok instagram generációk


Megtekintések száma: 6098


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet