2019 Október 24

HALFOGYASZTÁSSAL A MINDENNAPI STRESSZ ELLEN

A stressz betegséget napjaink népbetegségének tartják. Számos tünete lehet a szervezetben például az ingerlékenység, a fáradtság, a gyakori fejfájás vagy az alvászavar. Ha a szervezet nem képes megbirkózni az adott élethelyzettel, testi és lelki szinten is számolni kell a káros hatások kialakulásával.

Lehetséges megoldás a negatív stressz-hatások csökkentése mozgással vagy a számunkra leghatékonyabb kikapcsolódással, de az egészségtudatos étrend is fontos eszköz a stressz csökkentésében. A DHA (dokozahexaénsav) és az EPA (eikozapentaénsav) omega-3 zsírsavak kifejezetten fontosnak számítanak a szervezet számára. A DHA hatására jobban alszunk, az EPA révén pedig csökken sejtjeinkben a stressz okozta gyulladás. Az omega-3 zsírsavakban nagy mennyiségben találhatunk B-vitaminokat, cinket és magnéziumot is, amelyekre szervezetünknek nagy szüksége van stresszes időszakban, de a stressz okozta cukoréhséget is mérséklik. Az omega-3 és omega-6 telítetlen zsírsavak fontos szerepet játszanak a központi idegrendszer, a máj és a szem működésében. A telítetlen zsírok bizonyos származékai (például thromboxanok vagy a prostaglandinok) hozzájárulnak a keringés, a vérnyomás és a véralvadás szabályozásához. A bennük található magas vitamintartalom (például A-, B1- és D-vitamin) kedvező hatással van az immunrendszerre.


6 táplálkozási tanács a halfogyasztás mellett:

1. A halakban található telítetlen zsírsavak a terhesség és a szoptatás során jó hatással vannak a babára is: jobb intellektus, fejlettebb beszéd- és problémamegoldó készség jellemezheti ezeket a gyerekeket a későbbiekben.
2. Az omega-3 és omega-6 telítetlen zsírsavak fontos szerepet játszanak a központi idegrendszer, a máj és a szem működésében.
3. A telítetlen zsírok bizonyos származékai (például thromboxanok vagy a prostaglandinok) hozzájárulnak a keringés, a vérnyomás és a véralvadás szabályozásához.
4. A rendszeres halfogyasztás csökkenti az öregkori szellemi leépülés gyakoriságát.
5. A halak fogyasztása csökkenti az allergiás megbetegedések számát is.
6. A bennük található magas vitamintartalom (például A-, B1- és D-vitamin) kedvező hatással van az immunrendszerre.

A „KAPJ RÁ!” APPLIKÁCIÓ

A „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző kampány részeként elkészült a „Kapj rá!” mobil alkalmazás, amelyet az App Store és a Google Play áruházból ingyenesen tölthetnek le a felhasználók (http://kapjra.hu/kapj-ra-a-halra-a-mobiloddal/). Az alkalmazásban játékos halas feladatokat oldhatnak meg, kitölthetik a recept kvízt, az „Érdekességek” rovatban pedig számos információt tudhatnak meg a halakról, a halételek elkésztési módjairól, illetve halas receptvideókat is letölthetnek. Az applikációban négy játékmező található, egy játékmező tíz állomásból áll és a tíz állomás során négyféle játékot kell megoldani váltakozó sorrendben. A játékok a következők:

  • Hal puzzle,
  • Hal memória,
  • Hal kvíz – Halas ki mit tud,
  • Recept kvíz – Süssünk-főzzünk együtt halat.

„KAPJ RÁ!” NYEREMÉNYJÁTÉK

A játékmezőn végighaladó, legtöbb pontot gyűjtő játékosok – amennyiben regisztrálnak – nyereményjátékban vehetnek részt, amely 2019 november végéig zajlik. A nyertesek hal tematikájú élményfőzésen vehetnek részt, ahol szakavatott séf mutatja be a halkészítés fortélyait, az elkészített ételeket pedig természetesen el is lehet fogyasztani. A versengés során az ország 7 régiójának legjobbjai nyernek páros belépőt a kurzusra. A nyeremények kiosztásának alapja a játékos által az aktuális nyereményjáték alatt megszerzett pontszám. Az előző nyereményjátékban megszerzett pont nem vihető át egy új nyereményjátékba.

A „Kapj rá!” kampányról:

Az Európai Tengerügyi és Halászati Alap (ETHA) és Magyarország társfinanszírozásával megvalósuló „Kapj rá!” kampánynak a hazai halfogyasztás növelése az elsődleges célja. A kampány weboldalán, a www.kapjra.hu oldalon a látogatók információs anyagokat, receptgyűjteményeket és konyhatechnológiai írásokat találnak, amelyek segíthetik eligazodásukat a halgasztronómia világában. A kampány egyszerre igyekszik felhívni a figyelmet az egészséges életmód és a tudatos táplálkozás fontosságára, valamint a fogyasztók számára is megmutatni a halételek sokféleségét és változatos ízvilágát. Az Európai Unió 2006-ban döntött úgy, hogy a halászati támogatásokat leválasztja az agrártámogatási rendszerről, és így hívta életre a 2007-2013-as programozási időszakra az Európai Halászati Alapot.

A 2014-2020-as pénzügyi időszakban Magyarországnak a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP 2014-2020) keretében az előző időszakhoz képest 12%-kal több forrás – a hazai társfinanszírozással együtt valamivel több, mint 16,2 milliárd forint – áll rendelkezésre a haltermeléshez, a halfeldolgozáshoz és a halastavak természeti értékeinek megőrzéséhez kapcsolódó intézkedésekre, illetve a halételek fogyasztásának népszerűsítésére.

További információ a „Kapj rá!” kampányról és a halételekről a www.kapjra.hu weboldalon és a https://www.facebook.com/kapjra/ közösségi oldalon érhető el.

Képek


egészség egészségmegőrzés hal kapjrá


Megtekintések száma: 8609


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet