2022 Október 03

Sok vita van arról még ma is, hogy mennyit érdemes aludni, hogy az ember kipihent legyen. Vannak, akik napi 8 órás alvást javasolnak, míg más kutatások szerint a napi 6 óra alvás fittebb kondíciót eredményez. Mi az igazság? Katt ide, és megtudod!

Az alvás, nem alvás kérdésköre mindig is heves viták kereszttüzében volt. Ugyanis a mai napig nincs egyetértés abban, hogy mennyit is érdemes egy átlag szervezetnek aludnia, hogy teste optimálisan működjön.

Persze azt mindenki tudja, hogy ez részben egyénfüggő is, de kell lennie valami képletnek, mely alapján elmondható lenne, hogy ennyit és ennyit érdemes aludni az egészséges élethez.

Túlalvás

Sokan beleesnek abba a hibába, hogy túlaludják magukat. Ők azon az elven vannak, hogyha minél többet alszanak, akkor annál fittebbek lesznek napközben. Azonban a kutatások nem ezt támasztják alá. Éppen ellenkezőleg.

Sok tanulmányt készítettek erre vonatkozóan, melyek azt mutatják, hogy a sok alvás összességében az életet is rövidítheti, valamint egy egész napos bágyadtságot okozhat, tehát fáradtak, levertek lehetünk a nap folyamán, ha 8 óránál többet alszunk. Arról nem beszélve, hogy időpocséklás.

Kialvatlanság

A másik tábor azt vallja, hogy elég kevés alvás. Ha a szervezetet rákényszerítjük a napi 4-5 óra alvásra, akkor eleinte nehezen fogjuk tudni tűrni, fáradtak leszünk.

Azonban néhány nap elteltével beáll rá a szervezetünk, és sokkal energikusabbak leszünk. Az az érdekes ebben a dologban, hogy eleinte ezt tudományosan is megerősítették, azonban a hosszú távú hatásait akkor még nem vizsgálták.

Pedig később kiderült, különféle dekoncentrációs zavarok, memóriavesztés is felléphetett, ha valaki rendszeresen „kialvatlan” volt. De akkor mégis, miért van az, hogy egyesek nagyon kevés alvással is beérik?

Lehetséges, hogy bizonyos kis alvóknak rendkívüli módon hatékony az agya, így nem okoz számukra komoly problémát a fáradtság. A kutatók nem zárják ki, hogy az ilyen embereknél a feladatok ellátását a hosszú távú memória segíti, agyukat ébrenlétük közben “tisztítják”, a külső világ érzékelése és a memóriatárolási funkciók közt pedig elképesztően fejlett a kapcsolat.

Az aranyközépút

De akkor mégis, mennyit érdemes aludni? Az új kutatások eredményei most azon az állásponton vannak, hogy a legjobb, ha napi hat és hét óra közötti mennyiséget töltünk pihenéssel.

Érdemes tehát egyik szélsőséges tábornak sem bedőlni, mert ha túlaludjuk magunkat, ugyanolyan levertek leszünk, mint az, aki szinte egy szemhunyásnyit sem aludt egész este.

egészség test és lélek tudomány alvás


Megtekintések száma: 78137


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet