Monday, June 11, 2018

Ma is megoszlanak a vélemények arról, hogy hány liter vízre van az emberi szervezetnek szüksége az optimális működéshez. Te vajon a megfelelő mennyiséget fogyasztod a szakemberek szerint?

Régóta kérdés, mennyi az annyi, mikor optimális egy átlagos ember vízbevitele. Ugyanis az sem jó, ha az ember nem sokat iszik egy nap, de az sem, ha valaki túl sok folyadékot fogyaszt.

Nemrégiben ehhez segítséget nyújtó kérdést sikerült megválaszolniuk a tudósoknak, akik bebizonyították, hogy a szervezetünkben van egy beépített védelmi mechanizmus, mely megakadályozza, hogy több folyadékot igyunk meg, mint amennyit elbír szervezetünk.

A mechanizmus segít biztonságos szinten tartani a testben lévő vizet. Ez nem más, mint egyfajta nyelési szünet, mely meggátolja, hogy még több folyadék jusson belénk.

A vizsgálat rámutatott: sokkal biztonságosabb a testünknek engedelmeskedni, és csak akkor inni, ha valóban szomjasak vagyunk. A szervezet nem buta, ha szüksége van valamire, azt normális esetben jelzi.

Így újra felvetődött az örökzöld téma: ennyi vízre is van szüksége egy átlagos felnőtt embernek?

Sokan napi 2-3 litert javasolnak, ez az alapeset, télen is ennyit kell fogyasztani, nyáron pedig a fülledt, száraz időben ennek kellene lennie a minimumnak, de olyankor 4-5 liter elfogyasztása is megengedett, sőt, javasolt is.

Vigyázni kell azzal, nehogy kiszáradjon a szervezet. HA nincs bennünk elég folyadék, romlik teljesítményünk, egyre szétszórtabbak leszünk, mert testünk nem kap elég tápanyagot. A vízháztartásunk is megborulhat egy hosszabb ideig tartó szomjazás után.

Azonban arra is érdemes odafigyelni, hogy mikor lépjük túl a felső határát a fogyasztandó vízmennyiségnek.

A szervezetbe juttatott túl sok víz ugyanis igen komoly veszélyt jelent, hiszen vízmérgezést és sóhiányt eredményezhet. A létfontosságú nátrium szintjének zuhanása levertséget, hányingert, görcsöket, de akár kómát is okozhat.

Érdekes tény, hogy nem egy esetről tudni, mikor hosszútávfutók a szakértői utasítás miatt ittak jóval többet a kelleténél és néhánynál a túladagolás halálhoz vezetett.

Az időseknél nem ritka a kiszáradás, ezért az ő esetükben valóban oda kell figyelni a folyadékbevitelre, akár nagyobb mennyiségben, mint az előírt, de ezek már szélsőségesebb esetek.

egészség tudomány emberi test


Megtekintések száma: 284260


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet