2022 Január 21

Mindenki tudja, hogy a stressz elkerülése, vagy legalábbis a negatív hatásainak a minimalizálása fontos része egy kiegyensúlyozott, egészséges életnek. Akkor miért annyira nehéz kerülni a stresszt napi szinten? Az amerikai pszichológiai egyesület jelentése szerint az egyének tudják, hogy a stressznek milyen negatív hatásai vannak az egészségünkre és jólétünkre, mégsem tesznek olyan lépéseket, amelyek csökkentenék annak negatív hatását az életükben. Sőt, durván minden ötödik személy van extrém stressznek kitéve.

Ha stresszben élsz, az azt jelenti, hogy a tested és a hangulatod negatív hatásokat tapasztal meg. Fejfájások, izomfeszültség, fáradtság, gyomorrontás, alvási problémák, szorongás, a motiváció hiánya, szomorúság és ingerlékenység mind nem szívesen látott eredményei a stressznek, teszi hozzá a Mayo Klinika. Sőt, ami még rosszabb, terapeutaként gyakran találkozom olyan krónikus stresszesetekkel, ami kiégéshez vezethet. A krónikus stressztől gyakran a szorongás, vagy a depresszió az adott személynél csak rosszabbodik.

Szóval, ilyenkor mi a teendő? Minden bizonnyal meglepődve olvasod majd, hogy a mindennapi életedben apró, egyszerű változtatásokkal minimalizálhatod a téged ért stresszt, ami befolyásolja a mentális és fizikai egészséged.

1. Mindig sietsz valahová
6-stresszt-kivalto-szokas-amit-anelkul-muvelsz-hogy-tudnal-rola

Ha mindig úgy érzed, mintha sietnél valahová, és sosincs elég időd semmire, akkor talán ideje volna jobban beosztani az időd. Először is vizsgáld meg a napirended reggeli részét. Meg szoktad nyomni az ébresztőórádon a „szundi” gombot néhányszor (mint én), mielőtt kiugranál az ágyból és elkezdenél kapkodni, ahogy hozzáér a jéghideg padlóhoz a lábad?

Van egy könyv, amit Laura Vanderkam írt, a címe: „Mit csinál a legtöbb, sikeres ember reggeli előtt?”. A könyvben a szerző sikeres vezetőkkel készített interjúiról olvashatunk, akik a napirendjük reggeli részéről nyilatkoznak. Korán kelnek, hogy olyan dolgokat csinálhassanak reggeli előtt, amit élveznek. Legyen az edzés, naplóírás, imádkozás, meditáció, vagy játék a gyerekekkel.

A következő nap eljövetele előtt légy mindig kreatív, és intézd el, hogy a következő reggeled a lehető legnyugalmasabban teljen. Ki tudod előre választani, mit fogsz felvenni? Pakold be a táskád még ma este, ahelyett, hogy hajnalban csinálnád azt, nagy sietség közepette! Vagy készítsd elő másnapra az ételeidet úgy, ahogyan a a Verily szerkesztője, Krizia Liquido teszi!? Ha jól kezdődik a reggeled, az segít abban, hogy a nap hátralévő részében felkészülhess a sikerre.

2. Nem alszod jól ki magad
6-stresszt-kivalto-szokas-amit-anelkul-muvelsz-hogy-tudnal-rola

Az alvás nagyon fontos szerepet játszik a stressz kezelésben. A kutatásokból folyton-folyvást kiderül az, hogy 7-9 óra alvás éjszakánként segít a testednek regenerálódni a nap folyamán felgyülemlett stresszből. Ha nem sikerül normálisan kialudnod magad, akkor szükségtelen stressznek teheted ki magad. Még ha szabálytalan alvási ütemben is élsz most (mondjuk született egy gyereked), akkor is alkalmazhatsz néhány, egyszerű stratégiát.

Amikor fiatalok voltunk, akkor a „lefekvéshez készülődés” során felvettük magunkra a hercegnős pizsinket, nasiztunk valamit, olvastunk egy könyvet, és bebújtunk az ágyba. Alkosd meg a saját alvós rutinod: merülj el a kedvenc bőrápolási technikáidban, fújd be egy kis levendulával a párnád, kortyolj egy csésze kamillateát, olvass egy könyvet, vagy hallgass olyan zenét, ami meg szokott nyugtatni. Ha nyugodtan kerülsz ágyba, az segít majd a testednek és az elmédnek igazán pihenni. Ha szereted a műszaki dolgokat, akkor használd a www.sleepyti.me oldalon található alvási idő kalkulátort, hogy kiszámolhasd, mikor kell lefeküdnöd ahhoz, hogy az alvásciklusod alapján a legjobb időben ébredhess fel. Én már kipróbáltam, és szerintem egy hasznos eszköz akkor, ha szeretnéd bepótolni az elmaradt alvásaid.

3. Rosszkor fogyasztasz koffeint
6-stresszt-kivalto-szokas-amit-anelkul-muvelsz-hogy-tudnal-rola

Sokan vallásosan úgy gondoljuk, hogy a reggel folyamán elsőként el kell fogyasztanunk egy csésze kávét, hogy kissé működőképesek legyünk a napunk kezdetén. De azt tudtad, hogy bizonyítékokkal támasztották alá, hogy hatásosabb a kávé fogyasztása, a nap folyamán, picit később? Kutatások szerint a koffeinfogyasztás hatással van a szervezetünkben a kortizol-szintre, ami a stresszel összeköthető hormon. Ha később iszod meg az első kávéd, akkor az egy energiabombát adhat neked a nap folyamán, amikor a kortizol-szint a szervezetedben kezd megcsappanni. A szakértők szerint a megfelelő idő a kávé fogyasztására délelőtt 10 óra, 12:00, vagy 14:00 és 17:00 között van.

4. Telefonálsz állandóan
6-stresszt-kivalto-szokas-amit-anelkul-muvelsz-hogy-tudnal-rola

Egy szeretlek-utállak kapcsolatban állok az iPhone-omon lévő értesítésekkel. Ha egy munkával kapcsolatos email megjelenik a zárolt képernyőmön, az sokat segít a munkahelyemen, mert nem mindig vagyok a számítógépem mellett (a telefonom pedig, mintha hozzám lenne ragasztva). De teljesen más a helyzet, amikor már nem vagyok a munkahelyen.

Semmi sem ünneprontóbb és semmi sem növeli benned a stresszt, mint amikor meglátsz egy munkával kapcsolatos értesítést a kijelződön, amikor mondjuk vacsorázol a barátaiddal, vagy éppen lazítani próbálsz otthon. Mostanra már szinte a legjobb barátommá vált a “Ne zavarjanak” beállítási lehetőség. Beszoktam kapcsolni, amikor eljövök a munkahelyemről. Ilyenkor a kijelző nem kezd világítani egy új értesítés érkeztekor, hacsak manuálisan meg nem tekintem azt. Aztán, amikor ilyen helyzetben meglátom az értesítést, akkor küzdök azzal a késztetéssel, hogy egy rövid választ írjak rá, és ehelyett inkább eldöntöm, hogy muszáj-e megválaszolnom azonnal, vagy ráér később.

Általában ráér, szóval csak másnap válaszolok rá, a munkahelyen. Az email aláírásomban leírtam, mikor szoktam dolgozni, hogy a kollégáim tudják, mikor hallhatnak legközelebb felőlem. Az ilyen, egyszerű stratégiák segíthetik minimalizálni a stresszt, amikor elérhetőnek kell lenned.

5. Hagyod, hogy befolyásoljon a közösségi média
6-stresszt-kivalto-szokas-amit-anelkul-muvelsz-hogy-tudnal-rola

Hogy érzed magad, amikor végiggörgeted a hírcsatornád? Felemelve, pozitív érzések töltenek el? Vagy inkább elégtelenség és szomorúság tölt el? Ha olyan híreket látsz, amelyek stresszelnek, akkor csak rövid ideig foglalkozz a közösségi médiával, hogy minimalizáld ezt a stressz hatást. Vagy, ha „tökéletes” képeket, ruhákat és életstílusokat látsz a közösségi médiában, akkor az beleszólhat a jólétedbe, és újraértékeled tőle a valóságot.

A Verilyben, C. K. Dawson írt arról, hogy a közösségi média sunyi módon elégedetlenné tesz minket a saját életünkkel. A következőket írta: “Az életem képekben mért értékeit összehasonlítom azokkal a képekkel, melyek elárasztanak nap, mint nap az Instagramon, Pinteresten, és a Tumblrön.” Ne feledd, a képek talán tökéletesen festenek, de csak egy szűrt képet kapunk ilyenkor arról, ami igazából történik. Ne hagyd, hogy más emberek legszebb pillanatai negatív hatással legyenek az életedre!

6. Túl sokszor használod a „kellene” szót

A stressz néha az irreális elvárásokból adódik, amiket kitűzünk magunk elé. Ha azon veszed észre magad, hogy azt mondod: „Ez kellene csinálnom”, vagy „Muszáj megtennem”, akkor talán szükségtelen stressznek teszed ki magad. “Előrébb kellene már járnom a karrieremben, mint most” vagy “Könnyen kellene, hogy menjen ez a projekt,”… Az ilyenekkel tönkretesszük saját magunkat anélkül, hogy észrevennénk. Igazából ezzel azt mondod magadnak, hogy: “Le vagyok maradva, és nem tudom elérni ezt az önkényes szabványt, amit kiszabtam magamnak.” Légy kedves magadhoz, és töröld a szükségtelen „kellene” szavakat a szókincsedből. Ezzel majd emelkedni fog az önbecsülésed, és csökkenteni tudod a stressz-szinted.

Ha ezek közül az apró változtatások közül csak néhányat sikerül beépítened a napirendedbe, az hatalmas szerepet játszhat a téged ért stressz csökkentésében. Szóval, mire vársz? Válassz ki egyet, és még ma kezdd el alkalmazni! Aztán csak nézd, ahogyan eloszlik körülötted a stressz!
6-stresszt-kivalto-szokas-amit-anelkul-muvelsz-hogy-tudnal-rola


Megtekintések száma: 76316


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet